piątek, 28 lutego 2014

Etat i kontrakt w UK - porownanie wad i zalet.

W zwiazku z komentarzem pod poprzednim wpisem, opisuje jakie sa roznice oraz wady i zalety bycia kontraktorem, a jakie etatowcem.

Etat - zalety:
  • Bezpieczenstwo zatrudnienia, znacznie trudniej kogos wyrzucic z roznych powodow, zredukowac etat, itp.
  • Platne urlopy, zwolnienia, urlop dla mlodego taty (2 tygodnie), macierzynski moze byc 100% platny.
  • Szkolenia.
  • Benefity branzowe: np darmowe bilety dla pracownikow, znizki w roznych miejscach, itp
  • Benefity pracownicze typu ubezpieczenie na zycie, od dlugotrwalej choroby, prywatne leczenie.
  • Emerytura w funduszu firmowym, czasami szczodrze oplacana przez pracodawce. Najlepsze opcje to system non-contribution based, gdy pracodawca sam placi skladki, bez obowiazkowych wplat przez pracownika lub taki, gdy pracodawca hojnie doplaca do tego co wplaca pracownik. Systemy final salary scheme juz prawie nie istnieja.
  • Latwiej wziac kredyt na nieruchomosc, zwykle wystarcza paski (payslips) z 3 ostatnich miesiecy, by bank przyznal kredyt.
Etat - wady:
  • Wynagrodzenie obarczone duzym podatkiem i NI, nizsze niz na kontrakcie. Ale za to zawsze wplywa na konto.
  • Mozna latwo zasiedziec sie i przestac dbac o wlasny rozwoj zawodowy.
Kontrakt - zalety:
  • Wysokie wynagrodzenia.
  • Mozliwosc czestej zmiany pracodawcow, uczenia sie nowych rzeczy, poznawania nowych ludzi. Jak praca nie przypadnie do gustu, to mozna szybko odejsc albo nie przedluzac umowy.
  • Dluzsze przerwy miedzy kontraktami, mozliwosc podrozowania lub spedzania wolnego czasu na czyms innym, co jednak oznacza brak przychodow w tym czasie.
Kontrakt - wady:
  • Nie pracujesz - nie zarabiasz. Wszelkie nieobecnosci w pracy oznaczaja brak przychodow.
  • Szkolenia i doksztalcanie we wlasnym zakresie.
  • Oplata ubezpieczen na zycie, od dlugotrwalej choroby we wlasnym zakresie.
  • Wplaty/oszczedzanie na emeryture we wlasnym zakresie.
  •  Brak bezpieczenstwa zatrudnienia. Kontraktora mozna pozbyc sie praktycznie z dnia na dzien, krotkie okresy wypowiedzenia.
  • Czeste szukanie nowej pracy.
  • Trudno wziac kredyt na nieruchomosc, jesli nie ma sie tzw. accounts z co najmniej 2 lat. Czyli najpierw kredyt, potem przejscie na kontrakt. Albo najpierw 2 lata dorabiania sie i  potem kredyt. Patrz artykul z 2011r.
  • Troche papierologi zwiazanej z prowadzeniem firmy, ale dobrzy ksiegowi zminimalizuja udzial kontraktora do 15 minut miesiecznie i kilku przelewow bankowych. 
  • W przypadku braku historii kredytowej - pierwszego kontraktu, moze byc problem z wynajeciem mieszkania. Agencja/landlord moze domagac sie wplaty za pierwsze 6 miesiecy z gory. 
  • Dane dyrektora i company accounts sa publicznie dostepne w internecie. Czesc za darmo czesc za oplata. Mozna ukryc adres dyrektora kupujac adres do korespondencji i rejestracji firmy.
Jesli o czyms zapomnialam, to prosze dopisac w komentarzach.

Czasami firma moze oferowac tak dobre warunki i benefity, ze etat jest prawie rownowazny z kontraktem. Oczywiscie pod warunkiem, ze chcemy zwiazac sie z ta firma na dluzej i wybieramy odroczona gratyfikacje (wplaty na emeryture) i bezpieczenstwo, od pieniedzy na koncie od razu.

Posluze sie znanym mi przykladem z przeszlosci, stanowisko Wintel/WMware, Londyn:

Etat:
  • £50K rocznie, co daje ok £34,5K netto. 
  • Benefity branzowe, co w moim przypadku przerodziloby sie w £430  miesiecznie netto,  £5160 rocznie.
  • Wplaty na emeryture: £208 miesiecznie pracownik, ok £1300 pracodawca. Po roku, na koncie emerytalnym mozna zebrac ok. £18K brutto.
  • 26 dni urlopu plus 100% platne zwolnienie
  • Rozne drobniejsze benefity typu ubezpieczenia itp. 
  • 2 lub 3 szkolenia - min 2 x £2K lub 3 x £2K, co daje ekstra bonus w wysokosci £4K lub £6K.
  • Powiedzmy, ze wyszloby okolo £40K netto, plus £4-6K w postaci szkolen i  emerytura na przyszlosc, ktora trudno wyliczyc, ale wplaty pracodawcy sa bardzo szczodre. 
  • Stabilne zatrudnienie, szansa na wyrzucenia z pracy praktycznie nie istnieje.
Konktrakt:
  • £380 per day brutto, przy pesymistycznym zalozeniu, po odliczeniu kosztow i podatkow (osobistych i korpo), 75% tej kwoty netto - £285 per day. Razy 20 dni w miesiacu (tak na oko) i 11 miesiecy pracy (bo urlop tez sie przydaje i sa swieta po drodze), daje to £62,7K netto. Ale w przypadku proby wyplaty takiej kwoty rocznie, wpadlibysmy w podatek 40% i netto wyszloby mniej. W przypadku niepracujacego partnera/partnerki mozna to ladnie rozbic na dwie osoby i uniknac podatku. Mam tu na mysli uczynienie drugiej polowy udzialowcem spolki i wyplate dywidendow.
  • Mozna odliczac expenses w postaci Business Miles. W zaleznosci od odleglosci, mozna dobic do dodatkowych £10K netto bez zadnego podatku. 
  • Elektronike i podobne rzeczy mozna kupic na firme, oszczedzamy 20% na podatku korporacyjnym. 
  • Warto zaznaczyc, ze nie ma gwarancji, ze kontrakt bedzie trwal 12 miesiecy, ze bedzie przedluzony, itd.
W tej samej firmie, stanowisko oczko wyzsze, senior, etat £55K, kontrakt do £440 per day. Tutaj jest moim zdaniem znaczna przewaga finansowa na rzecz kontraktu.

Ja preferuje kontrakty ze wzgledu na zarobki oraz czeste zmiany pracy. Lubie jak cos sie dzieje. Wiedza, kiedy konczy mi sie kontrakt, pozwala przetrwac mi w pracy. Pojscie do pracy bez daty koncowej byloby dla mnie jak pojscie do wiezenia. 

Kolega powiedzial mi jakis czas temu, ze w tej chwili nie stac go na prace na etacie, bo oplaty za przedszkole dla jego dzieci sa tak wysokie, ze zwyczajnie nie byloby go na nie stac. Zaznaczyl, ze jak dzieci pojda do szkoly i odpadna mu te koszty, to moze rozwazyc etat.

Na kontrakcie nr 6, wszystkim kontraktorom z mojego zespolu zaproponowano przejscie na etat, nikt nie chcial. Wiekszosc z tych osob pracowala na wlasny rachunek od wielu lat i etat nie byl dla nich opcja.

Mam nadzieje, ze to porownanie przyda sie wszystkim rozwazajacym forme zatrudnienia.

23 komentarze:

  1. Świetny artykuł. Dużo praktycznych i konkretnych informacji. Dzięki Richmond

    OdpowiedzUsuń
  2. Widzę, że na kontrakcie nr 7 pracy tyle, że nie wiadomo w co ręce włożyć ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Richmond,
    Dziękuję ci za ten blog, śledzę go od chwili zamieszkania na wyspach czy od dwóch lat. Mam troszeczkę inny profil, czyli Microsoft + Citrix i mieszkam w Sutton. Strasznie kusi mi pójście na kontrakty, ale muszę się zwolnić z etatu, bo widzę za agencje nie chcą rozmawiać, jeśli wiedzą, że masz 4 tygodnie wypowiedzenia. Czy masz konto na facebooku? Chętnie bym cię zapytał o inne rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pisz na email, adres po prawej stronie bloga.

      Usuń
  4. Swietne podsumowanie! Mam dwa pytania: a jaki jest wplyw pracy na kontrakcie na otrzymywanie w wieku emerytalnym 'State Pension'? Drugie to, w Twoim przykladzie obliczen wychodzi mi, ze pracodawca robil Employer's Contribution okolo 30% na etacie? Niesamowity wynik...
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak placisz normalne skladki NI, to bedziesz mial state pension. Wystarczyc ustalic pensje dyrektora powyzej minimalnego poziomu, zeby rok zaliczal sie do skladkowego.

      Zgadza sie z ta emerytura. Pracodawca wplaca ze swojej strony 6.2 razy tego co pracownik,.

      Usuń
  5. dziękuję ładnie za podsumowanie. osobiście patrzę jedynie na czyste przychody [całkowicie odrzucam ideę emerytury państwowej tak polskiej jak i tej z uk] i z takiej perspektywy etat nie ma żadnego porównania. junior [mowa tu o dizajnie] z dobrze zoptymalizowanymi podatkami na kontrakcie [zakładając ciągłość zleceń] zarabia jak senior na etacie. no i największym plusem frilansu jest dla mnie to, że można nie pracować, a nie odwrotnie - nawet nie wyobrażam sobie kontraktu dłuższego niż 3 miesiące :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Witaj Richmond,
    Pracuje jako java developer i planuje przejsc na kontrakty. Nie jestem zdbyt dobrze rozeznany w kwestiach papierkowych. Planuje zarejestrowac spolke ltd od razu zamiast uzyc systemu umbrella. Slyszalas lub masz jakies opinie o firmie SJD Accountancy. Sa jakies inne firmy tego typu godne Twojego polecenia?
    Z gory dzieki, milego wieczoru

    OdpowiedzUsuń
  7. Hej, ja uzywalem SJD Accountancy bo sie zasugerowalem starym wpisem z bloga

    Aktualnie ich zmieniam z powodu :
    - jak sie o cos nie przypomnisz to ci nie przypomna (poza standardowymi emailami ze cos tam kwartalnie potrzebuja)
    - wszystkie wazne rozliczenia zostawiaja na sam koniec kiedy juz nie ma czasu zeby cokolwiek zmienic/wyslac (pomimo upomnien)
    - co pare miesiecy zmieniali mi ksiegowego - ktory chyba nie wysilal sie zeby przejrzec co sie dzialo wczesniej
    - kilkakrotnie zdazylo sie ze wyslali mi bledne wyliczenia - albo nie uwzglednili czegos o czym wspomnialem
    - czesto odpowiadaja tylko na czesc maila - np wysylam numerowane 3 pytania a odpisuje tylko na 1, kilkakrotnie stwierdzali ze nie dostali ode mnie informacji - ktore wysylalem wczesniej - co ciekawe byly to informacje w krotkich mailach na ktore wczesniej odpisywali
    - do tego sa stosunkowo drodzy w porownaniu do innych opcji

    Mozliwe ze trafilem na akurat kiepskich ksiegowych - ale naprawde ciezko przypomniec mi sobie jakikolwiek pozytyw

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez ich uzywam i jakis czas temu tez mnie zirytowalo, ze kilka osob obsluguje moja firme i nie wiem nigdy do kogo pisac. Ale nie mam takich problemow o jakich wspomniales. Nie zmieniam z wygody, bo oni juz maja wszystko i pasuje mi ten uklad.

      Usuń
  8. Czesc Richmond,
    fajny wpis, sporo konkretow. Zastanawiam sie nad kotraktami bo aktualnie jestem na etacie. Mam pytanie, ile z tych £62k netto "ale w przypadku proby wyplaty takiej kwoty rocznie, wpadlibysmy w podatek 40% i netto wyszloby mniej." mozna sobie przelac na konto? Tzn wtedy rozumiem te ok 8k na PAYE a reszte jako dywidenda, jak sie liczy ile na osobistym koncie laduje?
    Dzieki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przyszlym roku kwota wolna od podatku bedzie wynosic 10K, a podatek 40% bedzie placony od kwoty powyzej 41,866 (minus ta kwota wolna od podatku). Czyli bedzie mozna wyplacic sobie np 10K pensji i ok 28600 w dywidendach. 28600 to jest kwota netto, ale trzeba wziac pod uwage, ze po dodaniu podatku nominalnego, kwota ta wynosi 31777 i lacznie to daje kwote progu 40%.

      Gdybys chcial wyplacic sobie laczne dywidendy w kwocie 52K netto, to musialbys brac pod uwage dodatkowe 6K podatku do zaplacenia.

      To sa luzne wyliczenia.

      Usuń
  9. Ja dodam od siebie jeszcze to, ze przez myki z dywidendami, nie przejada sie od razu calej kasy. Dzięki temu mozna sobie pozwolić na szkolenia na które normalnie nie byłoby mnie stać (przy 3 dzieci jest co wydawac). Jak Richmond wspomniała, mogę wiecej zarobic na 20 procentach dzięki dolozeniu malzonki do interesu. Dzięki temu 54 tys eur jest na 20 zamiast 42 tys eur (mowa o Irlandii). W Irl malo co mozna wrzucic realnie w koszty, ale i tak jestem zadowolniony. Co do miesięcznego wypowiedzenia na etacie, to na kontraktach tez jest okres wypowiedzenia. Ja teraz tez mam miesięczny, wiec zero roznicy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzieki Richmond za posta. 1.5 roku pracuje w Londynie /pod londynem w sumie/ w pewnej firmie jako web developer etatowiec (mala firma , nie pracuje jako senior oraz w najlepiej platnych technologiach, bo php) i moja obecna pensja to £23k (zaczynalem od £20), co przy kontraktach wydaje sie niczym (mam 1500/reke/mies.). Zmotywowalas mnie to myslenia po raz kolejny, ze warto sie rozejrzec za kontraktami o ile sa jakies dla osob z mniejszym doswiadczeniem niz 5 lat ;-)

    Czy mozna pracowac jako self employed na kontraktach?

    OdpowiedzUsuń
  11. Cześć Richmond,
    Dzięki za posta, bardzo interesujace informacje.
    Jestem ciekaw czy pracujac w UK na kontrakcie ale mieszkajac na stałe w PL, istnieje mozliwosc wrzucenie kosztow wynajecia pokoju/mieszkania w expences? Np. mieszkam na stałe w Polce ale przyjerzdzam do Londynu, na 6 miesiecy w celach zarobkowych, w wiec kosztem uzyskania przychodu jest wynajem lokum?
    Czy w takich przypackach bardziej opłaca sie praca jako self-employer czy lepiej schronic sie pod "parasolem"?
    Równiez pracuje w IT (Linxu/Unix), a wiec moje stawki sa prównywalne z tym co podałas.
    Z góry dzięki! Pozdrawiam /Radek

    OdpowiedzUsuń
  12. Dobry wpis. Mam pytanie aby podjąć kkontrakt w UK, trzeba miec zalozoną dzialalnosc tez w UK, czy moze wystarczy posiadanie firmy np. w PL? Pytam, ponieważ jestem kontaktorem w PL (web developer) i mysle nad podjeciem sie kontraktow UK za jakis czas. Jesli moglbym je tam prowadzic na moja polska firme, oszczedziloby mi to klopotow zwiazanych z zakladaniem nowej dzialalnosci w UK. Orientuje sie ktos moze czy jest to w ogole mozliwe i jak to wyglada od strony prawnej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesli pracowalbys u klienta na miejscu, tak jak kazdy etatowiec, tylko na kontrakt, to bedzie Ci potrzebna angielskia firma. Agencja nie bedzie bawic sie w placenie na polskie konto bankowe, beda chcieli ubezpieczenia, certyfikatu firmy, itp. Co innego jakbys znalazl klienta, ktory zatrudni Cie zdalnie i zaplaci mniej, za to, ze bedziesz w Polsce, to wtedy moze bedzie placil polskiej firmie.

      Usuń
  13. Dzieki za tego bloga. Obecnie jestem etatowcem w jednej z wiekszych korporacji w uk. Zastanawiam sie nad przejsciem na kontrakt. Nie jestem zbytnio obeznany z cala papierologia zwiazana z Ltd. Co mnie glownie odstrasza to IR35, ktory podobna maja prawo weryfikowac nawet do 20 lat po zamknieciu firmy. Zakladajac, ze planuje byc kontraktorem przez powiedzmy rok (tak na probe i w przypadku gdyby nie wypalilo) czy uwazasz ze warto sie bawic w Ltd, czy raczej Umbrella ? Druga sprawa czy majac okazje zarobienia 50 - 60k brutto na etacie, kontrakt faktycznie jest bardziej oplacalny ? Z tego co liczylem, to po odliczeniu jakichs 40 dni w roku na ewentualny sick leave i urlop, zysk bylby rzedu 20% miesiecznie - jak to wyglada w praktyce ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To czy sie oplaca przechodzic na kontrakt bedzie zalezalo od tego ile na nim zaplaca. Umbrella bedzie Cie sporo kosztowala i moze sie okazac, ze nie oplaca sie przechodzic na kontrakt, zeby pracowac przez umbrelle.
      Inne czynniki, to czy faktycznie bedziesz mial te 40 dni wolne, czy bedziesz robil jakies nadgodziny, itp. Ja np mam tak duzo nadgodzin, ze pokrywaja mi z nawiazka urlopy.

      Usuń
  14. Richmond, dziekuję za odpowiedź. Mam jeszcze kilka pytań, mam nadzieję że wybaczysz mój spam: czy przy założeniu LTD w UK, trzeba korzystać z usług biura rachunkowego, czy może samodzielnego księgowego? Jakie koszty (mniej więcej) są związane z miesięcznym opłacaniem księgowego/biura rachunkowego? I jeszcze ostatnie pyt.: czy odpowiednio sformułowany kontrakt wystarczy, aby ominąć LTD? Czy przy prowadzeniu działalności w UK i wykonywaniu kontraktów dla firm z Polski trzeba przedstawiać do angielskiej skarbówki kontrakty z tymi polskimi firmami po angielsku? Rozumiem, że nie do końca możesz być w tych wszystkich tematach obeznany: może poleciłbyś kogoś na miejscu w UK, specjalistę podatkowego obeznanego w prawie w PL i UK? Z góry dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma obowiazku korzystania z uslug ksiegowych, nie jestem pewna czy rozliczenie roczne musi byc zrobione przez wykwalifikowanego ksiegowego czy nie, ale to jest dosc tania usluga. Ksiegowi zwykle kosztuje 100-150 funtow miesiecznie. Zatrudniasz ich po to, zeby doradzili jak najlepiej zarzadzac pieniedzmi w firmie i jak "oszczedzic" na podatkach itp.

      Ominac spolke limited na rzecz czego? Musisz pracowac przez jakas forme prawna, albo umbrelle albo ltd. W IT nie praktykuje sie rejestrowania jako self-employed. HMRC nie obchodza umowy z polskimi czy angielskimi firmami. Wykonujesz uslugi, wystawiasz fakture, itd. Jesli bedziesz chcial swiadczyc uslugi w PL, to na fakturze w PL dodasz tekst o tym, ze VAT bedzie odprowadzony przez uslugobiorce, a Ty wystawisz fakture bez VAT. Do tego bedziesz musial wypelnic EC Sales List. Poszukaj mojego postu o pracy w Niemczech, tam wszystko bedzie opisane.

      Usuń
    2. http://contractorsdiary.blogspot.co.uk/2013/12/niemcy-po-miesiacu.html

      Usuń
  15. Jeszcze raz dzięki za odpowiedź. Co do "ominięcia ltd": to była literówka, chodziło mi o ominięcie IR35 :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń