czwartek, 17 marca 2011

Zakonczenie roku firmowego.

Rok finansowy firmy trwa od dnia jej zalozenia w danym miesiacu do konca tego samego miesiaca rok pozniej. Czyli jesli zalozylam firme 15 lutego 2010, to pierwszy rok finansowy bedzie od 15 lutego 2010 do 28 lutego 2011, a kazdy kolejny rok od 1 marca do 28/29 lutego nastepnego roku. Oczywiscie mozna zmienic okres roku finansowego skladajac odpowiedni formularz - wiecej informacji.

W lutym dostalam przypomnienie od ksiegowych, ze musze wypelnic formularz Annual Return na stronie Companies House. Mozna wypelnic ten formularz online i zaplacic 15 funtow, lub w formie papierowej i zaplacic 30 funtow. W formularzu potwierdza sie dane dyrektorow, sekretarza, akcjonariuszy i podzial akcji pomiedzy nimi, numer rejestracyjny firmy (incorporation number), oficjalny adres i typ firmy. Mialam czas na zlozenie tego formularza do 10 marca. Jego wypelnienie zajelo mi ok 5 minut.

Na poczatku marca ksiegowi poprosili mnie o przeslanie arkusza z budzetem mojej firmy za rok finansowy, ktory sie skonczyl oraz wyciagow bankowych firmy. Pare dni pozniej dostalam mail z tzw. draft accounts czyli wstepnym rozliczeniem firmy. Mialam zapoznac sie z tym i potwierdzic czy sie zgadzam. Ksiegowi zaproponowali mi pare odliczen, z ktorych moge skorzystac, np uzywanie domu jako biuro firmowe. 3 funty tygodniowo mozna odliczyc bez zadnych rachunkow, wiec czemu nie. Po zmianach i zatwierdzeniu rozliczenia musialam wydrukowac, podpisac i odeslac je do ksiegowych. Na tej podstawie zostanie przygotowana wersja ostateczna rozliczenia.

Przewidywana kwota podatku korporacyjnego do zaplacenia nie byla dla mnie zaskoczeniem, bo moj arkusz z budzetem zawieral odpowiednia pozycje i na biezaco wyliczal sie podatek. Termin zaplaty mam w polowie listopada, wiec jest jeszcze duzo czasu. W przypadku wczesniejszej zaplaty, HMRC nalicza odsetki, ktore potem odlicza od kolejnego rozliczenia podatku. Wiecej o tym na stronie BusinessLink. W tej chwili oprocentowanie wynosi 0.5%w skali roku, to o 0.5% lepiej niz oprocentowanie mojego konta firmowego.

Poza rozliczeniem ksiegowi przygotowuja sie do zamkniecia roku podatkowego. Dostalam zapytanie czy zgadzam sie na otrzymanie P60 mailem, ale zazyczylam sobie papierowy dokument oraz payslips za ostatnie pol roku.

Nie dostalam jeszcze propozycji Payroll Plan na kolejny rok, ale chyba zostane przy takiej samej wysokosci pensji dyrektorskiej. Po zmianach podatkow i kwoty wolnej od podatku od 6 kwietnia bede placic minimalna skladke NI i podatek.

7 komentarzy:

  1. A! to dlatego dostałem jakiś czas temu czek na oszałamiającą kwotę 2.70GBP zwrotu z HMRC. Przy czym realizacja tego czeku (w LLoydsie) kosztowała mnie 60p. Ale tak jak mówisz. Lepiej zbierać procenty od HMRC niż na koncie w banku 0%.

    Polecam ci super ofertę w Lloydsie. Można założyć sobie subkonto oszczędnościowe i tam oprocentowanie jest aż 0.01%!

    Mój pierwszy rok finansowy trwał 16 miesięcy. Założyłem firmę w grudniu i przedłużyłem sobie go by zrównał się rokiem podatkowym. Dla mnie bez różnicy ale łatwiej dla księgowego.

    OdpowiedzUsuń
  2. W moim banku minimalny depozyt na lokacie/koncie oszczednosciowym wynosi 50K, a tyle nigdy nie wala mi sie luzem na koncie firmowym ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. A ile licza sobie wasi ksiegowi za zrobienie rocznych Accounts? Procent od obrotu firmy czy placicie stala kwote? Slyszalem od innych, ze stala oplata moze wynosic od 500 do 1,5tys funtow. Ja jestem dokladnie po srodku.

    OdpowiedzUsuń
  4. Place miesieczny abonament ok. 100 funtow za obsluge ksiegowa i w tym mam rozliczenie roczne, payroll, rozliczenie podatkowe dyrektora itp.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zrób sobie Payroll Plan taki jak Steve z Apple'a - w przypadku UK 1GBP dochodu rocznie i ominą cię papierki i podatki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja tak jak Richmond 100 + VAT. I mam cały pakiet firmowy i rozliczenie podatkowe mnie i żony - współwaścicielki firmy ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. czy trudno jest samemu wypelnic annual return?

    OdpowiedzUsuń